Jakie hantle wybrać?

Trening z hantlami nie musi odbywać się na sali treningowej. Można także trenować w domu, ale, aby nie nabawić się kontuzji należy wybrać odpowiedni sprzęt sportowy. Właściwy wybór hantli gwarantuje zwiększenie efektywności ćwiczeń. Zatem, jakie hantle wybrać?

Hantle – charakterystyka

  • Hantle neoprenowe – ich wnętrze zrobione jest z żeliwa, a neopren pokrywa ciężarek z zewnątrz. Taka powłoka powoduje, że przyrząd nie tylko jest przyjemniejszy w dotyku, ale przede wszystkim nie ślizga się w dłoni. Hantle tego rodzaje dostępne są w przedziale wagowym od 0,5 – 5 kg, mogą mieć różny kształt np. kwadratowy, trójkątny, okrągły.
  • Hantle miękkie – dostępne są z zakończeniem w kształcie okrągłym. Z zewnątrz pokryte są materiałem PCV. Nie są ciężkie i ich waga najczęściej nie przekracza 2 kg. Polecane są dla kobiet, ponieważ są łatwe w trzymaniu, dopasowują się do kobiecej dłoni.
  • Hantle winylowe inaczej powlekane – są ciężkie, wewnątrz wypełnione są betonem, a z zewnątrz pokrywa je winyl. Mają charakterystyczne zakończenia ze żłobieniami. Dostępne są w różnych kolorach.
  • Hantle gumowe – materiał, którym są pokryte jest antypoślizgowy. W sklepach sportowych oferujących sprzęt sportowy dostępne są trzy rodzaje tych hantli: pokryte w całości gumową powłoką, drugi rodzaj to hantle z gumowymi zakończeniami i trzeci to hantle z gumowymi talerzami.
  • Hantle z uchwytem – pokryte mogą być miękką gąbką lub neoprenem. Dodatkowo mają uchwyt na rzep, dzięki któremu przyrząd nie ma możliwości wysunięcia się z dłoni. Maksymalna waga to 5 kg.
  • Hantle bitumiczne – składają się z trzech elementów: gryfu, zacisków i talerzy. Ostatni element wykonany jest z piaskowej masy i pokryty jest tworzywem sztucznym. Są praktyczne, ponieważ talerze mogą być zmieniane w zależności od rodzaju ćwiczeń. Najczęściej są wykorzystywane do treningu typu siłowego. Ich waga może wynosić nawet 10 kg.
  • Hantle żeliwne – ich budowa jest taka sama jak hantli bitumicznych, a różni je tworzywo, z którego są wykonane, czyli żeliwo.

Poniżej tutorial pokazujący, moim zdaniem, 8 najlepszych ćwiczeń z wykorzystaniem hantli. Enjoy!

Share This:

Zaszufladkowano do kategorii Sport | Otagowano , | Możliwość komentowania Jakie hantle wybrać? została wyłączona

Czym się kierować wybierając hantle?

Zaletą hantli jest to, że można z nimi trenować nie tylko na siłowni czy na zajęciach fitness, ale także w domu. Właściwy plan treningowy pozwoli nie tylko wzmocnić mięśnie ramion, ale także ukształtować inne partie ciała np. talię, uda, łydki, pośladki, a także mięśnie, które podtrzymują biust. Jest to sprzęt do ćwiczeń, dzięki któremu można wpłynąć pozytywnie na samopoczucie i kondycję ogólną.

Jakie jest zastosowanie hantli?

  • Jest to idealny sprzęt do ćwiczeń dla osób początkujących. Należy wybrać lżejsze hantle np. 0,5 kg, które pozwolą nie tylko na zwiększenie wytrzymałości, ale także na wyszczuplenie mięśnie ramion.
  • W miarę upływu czasu i zwiększania częstotliwości treningów można także zacząć stosować sprzęt sportowy o większej wadze np. 2 kg.
  • Jeśli decydujemy się na trening siłowy to warto kupić hantle o zróżnicowanej wadze, na rynku dostępne są również hantle z krótkim gryfem i obciążeniem. Są to hantle, w których możliwa jest regulacja obciążenia. Wagę można zmniejszać lub zwiększać, ale także różnicować intensywność wykonywanych ćwiczeń. Trenerzy do treningu siłowego polecają hantle żeliwne i bitumiczne.

Rodzaje hantli

Każdy sklep sportowy ma w swoim katalogu ofert różnego rodzaju hantle. Różnią się od siebie przede wszystkim wagą, kształtem końcówek i materiałem, z którego zostały zrobione.

  • Neoprenowe. Najczęściej w środku są żeliwne, a neoprenem pokryte są na zewnątrz. Dzięki takiemu rozwiązaniu są miłe w dotyku, dodatkowo neopren nie pochłania wilgoci, dzięki czemu przyrząd nie ślizga się w trakcie ćwiczeń.
  • Winylowe inaczej hantle powlekane. Wewnątrz hantle wypełnione są masą betonową. Natomiast powierzchnię stanowi winyl. Hantle powlekane nie są polecane dla osób o małych dłoniach, ponieważ są większych rozmiarów.
  • Gumowe. Hantle tego typu występują w sklepach w trzech rodzajach: hantle pokryte w całości gumą, drugi typ to hantle, których jedynie zakończenia są z gumy i ostatnie to hantle z gumowymi nakładkami.
  • Z uchwytem. Najczęściej tego typu hantle są wykonane z neoprenu. Charakteryzują się tym, że mają uchwyt zapinany na rzep.

Bez względu na rodzaj hantli najważniejsze jest ich prawidłowe dopasowanie do możliwości fizycznych i umiejętności osoby trenującej.

Bezpieczeństwo w trakcie treningu

Hantle dostępne są z różnymi zakończeniami. Klasyczne hantle mają owalną końcówkę. Niestety tego rodzaju sprzęt do ćwiczeń łatwo się turla. Dlatego dla zwiększenie komfortu ćwiczeń i bezpieczeństwa podczas treningu warto wybrać te z niestandardowymi zakończeniami np. trójkątnymi. Należy także wybrać model, który w trakcie upadku nie narobi szkód w podłożu czy hałasu. W sklepach dostępne są modele ze specjalistycznymi gumowymi wstawkami, które minimalizują straty przy upadku.

Share This:

Zaszufladkowano do kategorii Sport | Otagowano , , | Możliwość komentowania Czym się kierować wybierając hantle? została wyłączona

Jak ćwiczyć na bieżni by osiągnąć efekty?

Ćwiczenia na bieżni to wspaniała forma aktywności fizycznej. Bieżnia to idealne rozwiązanie dla biegaczy i innych osób dbających o kondycję. Bieżnia to sprzęt, na którym możliwe jest przeprowadzenie treningu biegowego wraz z chodzeniem. Bieżnię znajdziemy na każdej siłowni, na tym sprzęcie można ćwiczyć także w domu.

Ćwiczenia na bieżni stanowią jedne z najlepszych ćwiczeń aerobowych, dzięki którym można spalić zapasy tłuszczu i poprawić wydolność organizmu. Trening na bieżni wzmacnia mięśnie całego ciała. Na tym sprzęcie można biegać niezależnie od pogody.

Zasady ćwiczeń na bieżni

Pierwsze efekty ćwiczeń widoczne są już po kilku treningach. Aby treningi na bieżni były bardziej efektywne, należy pamiętać o przestrzeganiu pewnych zasad. Przede wszystkim nie wolno zapominać o rozgrzewce. Stanowi ona krótkie przygotowanie do treningu właściwego. Rozgrzewka powinna stanowić około 10% czasu, który spędzamy na treningu.

Rozgrzewka to seria prostych ćwiczeń, które rozgrzewają, rozluźniają i rozciągają mięśnie. To pomaga zapobiegać wszelkim urazom, kontuzjom, naderwaniom i naciągnięciom mięśni podczas treningu. Trening na bieżni powinien trwać około 30-60 minut. Jeżeli mamy słabą kondycję, możemy ćwiczyć krócej, ale stopniowo należy wydłużać czas ćwiczeń. Minimalny czas dla efektywnego treningu to 30 minut.

Postawa ciała podczas treningu na bieżni

Aby treningi były efektywne, należy też ćwiczyć regularnie, najlepiej trzy razy tygodniowo. Podczas treningów na bieżni należy pamiętać o prawidłowej postawie ciała. Głowę należy trzymać prosto, należy patrzeć przed siebie, mięśnie brzucha powinny być napięte, podczas biegu nie należy przechylać się ani do przodu ani do tyłu, klatka piersiowa powinna być wypięta do przodu.

Biec należy środkiem pasa biegowego i utrzymywać naturalną długość kroku. Nie należy trzymać się poręczy (nie dotyczy to osób starszych i rekonwalescentów), gdyż to zmniejsza efektywność treningu, zmniejsza ilość spalanych kalorii, powoduje nieprawidłową postawę. Trening na bieżni należy zakończyć kilkuminutowym marszem, stopniowo obniżając prędkość bieżni. Po zejściu z bieżni warto wykonać kilka ćwiczeń rozciągających.

Na bieżni może ćwiczyć każdy niezależnie od wieku i stopnia zaawansowania. Plan treningu można dostosowywać do własnych potrzeb i kondycji. Ćwiczyć można w różnym stopniu intensywności i w różnym zakresie, stosując aeroby i interwały, które dają efektywne korzyści.

Kilka porad dla początkujących na bieżni:

Share This:

Zaszufladkowano do kategorii Sport | Otagowano , , | Możliwość komentowania Jak ćwiczyć na bieżni by osiągnąć efekty? została wyłączona